Primavera per a Palmer
Rosa Sanchis Caudet
Tàndem edicions, 2008
Palmer
és un adolescent del segle XXI i això vol dir que és (com el seu alter ego
Glandín) un jove igualitari que no solament recolza les dones, sinó que ha
renunciat als drets adquirits per la força, es qüestiona a ell mateix i està
obert al canvi. A més, és un bon estudiant, té molts amics, és el delegat de la
seua classe i, aparentment, no hi ha res que preludie el que li espera. Malgrat
tot, una colla de fatxendes de la seua classe l’elegeixen
de víctima i comencen un assetjament, sistemàtic, i des de diversos fronts, que
acaba generant en el propi Palmer el dubte de si no es tractarà de la seua
imaginació o si no deu ser ell el culpable per pensar de manera diferent. A poc
a poc, i en la més absoluta de les soledats, Palmer es va endinsant en un
laberint d'on cada vegada li resulta més difícil eixir. I ni la seua millor
amiga, Abril, ni la seua àvia, coneixen el patiment del jove ni poden ajudar-lo
a salvar-se.
La situació de violència que pateix Palmer
és comparable a la que sofreixen les dones maltractades per les seues parelles
masclistes, i ho són també algunes de les excuses. Fa uns mesos un jutge
absolia un maltractador perquè la parella no acomplia el “perfil” de dona
maltractada, ja que tenia estudis superiors i una situació econòmica favorable.
De la mateixa manera, tampoc sembla que Palmer acomplesca els “requisits” per a
ser agredit; en canvi, la seua experiència –i
la de moltes dones–, ens demostra que la
violència no ataca només les persones dèbils, sinó que es pot instal·lar en qualsevol cos i en qualsevol ànima,
sempre que els assetjadors vagen podant les defenses amb la mestria que el masclisme
porta tants segles ensenyant-los.
I de la mateixa manera que la violència
contra les dones és només la punta de l’iceberg
i la part més visible del sexisme, també el maltractament escolar o bullying és
solament la cara més patent de la masculinitat, perquè aquesta s’articula fonamentalment al voltant de tres
negacions: “no ser un xiquet”, “no ser una dona” i “no ser homosexual”.
La masculinitat obliga els barons a “eixir
de les faldes de la mare”, a ser independents (també emocionalment), forts,
valents, individualistes... Un home de debò ha d’amagar
les emocions, les pors, les inseguretats... ha d’estar
en constant competició perquè no hi ha prou a demostrar que un és un home una
vegada. S’ha de fer sempre. I el
camp de batalla és un mateix, les dones i els altres hòmens.
Contra un mateix, la masculinitat es
demostra amb les pràctiques de risc (hàbits alimentaris poc saludables,
conductes temeràries, alcoholisme, drogodependència...) i amb la ceguesa davant
els propis sentiments, sotmesos també a un esmerat procés de poda.
Contra les dones, la masculinitat es
mostra de diverses maneres: allunyant-se de qualsevol característica que es
considere femenina; oposant-se i/o boicotejant els desitjos d’igualtat d’aquestes
perquè són viscudes com una amenaça a la identitat; aprofitant-se del treball
gratuït (domèstic, de cura...) que realitzen les dones, i, sobretot, en la
relació de parella. Als homes, se’ls
ha ensenyat a viure l’amor com una batalla a
partir de la unió de violència i estima. En la guerra, un ha de guanyar; per
això també amb la parella cal aprendre a amagar les carències i a evitar la
confiança, perillosa per a l’armadura
de la masculinitat tradicional.
Per últim, i contra els altres barons, la
masculinitat esdevé domini i violència:
Vinc a l’institut a fer-me home.
Tu, marieta, vols provar la meua força? He de practicar cada dia, m’has de respectar, sóc un
tipus dur i estic preparat per defensar-me. Faig les pràctiques als corredors,
faig les pràctiques al pati i, si el professorat vigila molt, quedarem
al carrer de darrere de l’institut
i allí sabràs qui sóc jo. Un no pot ser respectuós i pacífic; si quan et
provoquen no respons, tothom pensa que ets una merda. Ací es ve a estudiar les
matèries que volen a l'escola i l’assignatura
de la masculinitat; i, si no t’interessa,
és que ets un marica.
I aquesta violència recau sobre Palmer
perquè els fatxendes necessiten algú a qui inferioritzar per a continuar
demostrant la seua virilitat.
Però tampoc el pessimisme i la visió
catastrofista de la joventut pot ser ací la nostra bandera. Els i les joves no són un
col·lectiu d’irresponsables violents que enregistren
les seues agressions en mòbils per a penjar-les després a internet. És
important destacar que els violents són una minoria; tanmateix són la punta de
l’iceberg que amaga sota l’aigua una masculinitat que es demostra amb
la força, el domini, la competitivitat o l’èxit
a costa dels altres. I només atacant des de la base podem aconseguir que alguna
cosa canvie.
Les dones duem molts anys reflexionant i
qüestionant la feminitat imposada i és hora ja que els barons inicien aquest
camí. Però no és un camí de roses. N’hi
ha la marginació per als que se n’ixen
del model, fins i tot de la mà d’algunes
dones reticents als canvis.
Palmer és un home, i amb totes les
contradiccions pròpies d’un adolescent diferent,
ens demostra que es pot ser home i sensible, que es pot ser home i empàtic, que
es pot ser home i solucionar els conflictes de forma dialogada, i no amb la
violència.
Però la major part dels barons no han
estat educats d’aquesta manera. Per això
cal ensenyar-los. Ensenyar-los a cuidar, no solament a protegir. Ajudar-los a
reconèixer el dolor i les angoixes, a expressar sentiments i a demanar ajuda, a
buscar recolzament i consell... Ajudar-los perquè puguen fer-se càrrec de les
seues necessitats domèstiques i perquè compartesquen les responsabilitats en la
llar... Presentar-los, en definitiva, models com
Palmer, capaços de reconèixer, després d’eixir
de l’infern, que en la
vulnerabilitat i no en la prepotència està la valentia.
Rosa Sanchis, 2008