Text 3.

La situació de la dona a Occitània 

 

    La situació històrica d’Occitània és fonamental per a explicar per què hi va haver trobairitz. Tres factors hi van ser determinants: les croades, les lleis d'herència i el comerç.

    Les croades  

El 1095, el Papa Urbà II va fer una crida perquè tots els cristians anaren a Jerusalem per a expulsar els infidels musulmans. Als nobles i cavallers que es feien croats  se'ls concedien privilegis: se’ls perdonaven els deutes, no podien acusar-los de cap crim, quedaven nets de pecat i se’ls reservava un lloc al cel. Per aquesta i altres raons, les croades esdevingueren un dels moviments de masses més gran de la història. Tanmateix, la primera croada va ser un estrepitós fracàs i obligà el papa a prohibir que anaren les dones i els xiquets i a procurar que els soldats foren gent més preparada, és a dir, els professionals de la guerra: els nobles i els cavallers. 

Al llarg dels segles XII i XIII es realitzaren cinc crides més, però la sagnia va continuar sent constant. Aquesta guerra sense interrupció no va aconseguir el seu objectiu: el 1187 Jerusalem tornava a mans dels musulmans i es va perdre definitivament l’última fortalesa cristiana el 1291.

Però l'efecte que sobre les dones tingué la reducció tan gran d'homes va ser enorme, especialment a Occitània: aquestes hagueren de prendre el control dels feus.

    El comerç i les lleis d'herència 

Del caràcter dels occitans es deia que era flexible i tolerant. Segurament hi contribuïa també la barreja religiosa i cultural fruit de l'important paper marítim dels ports occitans, per exemple Marsella.

També les lleis i costums eren distints d'altres contrades. Concretament, les lleis d'herència incloïen  les dones i no solament els fills barons. Aquestes podien heretar i això els donava poder polític, i en una cultura on la possessió de la terra era la principal font de poder, disposar de la propietat i poder-la llegar, era, per definició, un acte polític. Evidentment, aquest poder va millorar la situació de les dones, i aquestes pogueren ser una mica més lliures que en altres llocs d’Europa. Les lleis que atorguen drets sempre solen anar per darrere de les demandes socials; per això suposem que hi hauria moltes dones que desitjaven i lluitaven per poder viure amb la llibertat amb què ho feien els barons; però també és cert que les lleis progressistes ajuden i esperonen perquè la igualtat siga possible (per exemple les mesures de discriminació positiva dels governs actuals). No és aventurat concloure, doncs, que la major llibertat política de les dones occitanes va propiciar la major llibertat artística i esperonà aquestes a escriure poesia, com ho feien els seus companys barons.

Text elaborat a partir de: M. Bogin: Les trobairitz, poetes occitanes del segle XII, ed. la Sal, Barcelona, 1988.