Qüestionari
per a revisar el text expositiu
1.
Situació
de comunicació
-
El text
és adequat al destinatari i al tema?
-
Queda
clar què pretens aconseguir amb el text? No oblides que
l’objectiu dels textos expositius és fer entendre alguna
cosa, és a dir, té una funció didàctica i informativa.
2. Elaborar
el contingut
-
És
adequada la quantitat d’informació?
-
I la
qualitat? Conté el text informació rellevant? Has eliminat
dades supèrflues?
-
Has
presentat la informació de manera lògica i amb la
jerarquia adequada?
-
Has
explicat les idees de forma clara i amb els exemples
necessaris?
-
Ho has explicat amb les
teues paraules?
-
Has posat entre comes les
paraules textuals d'altres?
3. Estructura
-
És
entenedor i lògic per al lector l’ordre en què has
organitzat les idees? Sabrà distingir-hi el que és
principal del que és secundari?
-
S’ajusta
el text a l’estructura general prototípica del tipus
d’escrit? Tingues en compte que l’estructura típica
dels textos expositius és: introducció, on es presenta el
tema de què es parlarà; desenvolupament del tema, i
conclusió, que sol correspondre a una síntesi del que
s’ha dit.
4.
Paràgrafs
-
Hi ha
paràgrafs introductoris, de desenvolupament i de cloenda?
-
Cada paràgraf
desenvolupa un apartat del tema o subtema?
-
Cada paràgraf
conté una idea central?
-
És
equilibrada l’extensió dels paràgrafs?
-
Estan
ben marcats gràficament en la pàgina? Respectes els
sagnats?
5.
Puntuació
-
Has puntuat el
text de manera correcta? Has utilitzat també punts i comes?
-
Has revisat que no hi haja coma entre subjecte i verb o
entre verb i complement?
-
Has procurat que les oracions no siguen massa llargues i
amb mols incisos?
6.
Connectors
-
La quantitat de connectors
lògics i metadiscursius que uses per a unir les frases
és suficient?
-
Els
fas servir de forma adequada?
7.
Coherència i cohesió semàntica i coherència verbal
-
És apropiat el vocabulari emprat al tipus de text i al
destinatari?
-
Fas servir la terminologia precisa? Hi ha la repetició de
les mateixes paraules?
-
Hi ha concordança entre els temps verbals que has usat en
el text?
8.
Paraules, frases i estil
-
Has evitat estereotips, tics i paraules buides?
-
Has usat oracions subordinades adequadament?
-
Resulta un text atractiu? Incita a la lectura?
-
Utilitzes el to adequat (neutre, enèrgic, irònic, humorístic,
melodramàtic, moralista...)
-
Podries introduir en el text algun recurs retòric
(comparacions, frases fetes, jocs de paraules, paraules amb doble
sentit, preguntes retòriques...)?
9.
Normativa
-
Has repassat totes les qüestions de normativa (ortografia,
morfologia i sintaxi)?
-
Has utilitzat adequadament el corrector ortogràfic del
Word?
10. Presentació
-
Has tingut en compte de respectar els marges, de posar títols
i de marcar correctament els paràgrafs amb el sagnat?
-
Has justificat el text?
-
Presenta el text una disposició atractiva?
-
Utilitzes els recursos gràfics convenients?
11. Valoració del
contingut
-
Presentes idees
pròpies? Aquestes són democràtiques i obertes?
-
Mostres una visió
igualitària de les relacions?
-
Ets capaç de relacionar
els textos antics amb la vida a l'actualitat amb esperit crític?
(Elaborat
a partir de G. Gómez i M. Tomás: Pràctiques d’expressió
escrita, Marfil, Alcoi,1997, i de M. J. Cuenca: Comentari
de textos, Edicions del Bullent, Picanya,1996)
|